Γκάρι Μπαρτς

Θεωρείται ένας από τους ζωντανούς θρύλους του σαξόφωνου. Υπηρετεί τον ήχο της τζαζ για πάνω από πέντε δεκαετίες παίζοντας δίπλα στους μεγάλους αλλά και με τα δικά του προσωπικά σχήματα και κερδίζοντας τον σεβασμό και την αγάπη των μουσικόφιλων παγκοσμίως. Ωστόσο, ο Γκάρι Μπαρτς, ο οποίος έρχεται για τέσσερις συναυλίες στο Half Note, δεν θεωρεί τον εαυτό του τζαζίστα.

Αυτοπροσδιορίζεται απλώς ως μουσικός και μάλιστα οργίζεται και μόνο με τη λέξη «τζαζ», αφού πιστεύει ότι αυτή θέτει στεγανά σε μια δημιουργία -τη μουσική- η οποία «είναι μεγαλύτερη από το σύμπαν», όπως μας λέει.

O Γκάρι Μπαρτς ξεκίνησε την καριέρα του από τη Νέα Υόρκη στις αρχές της δεκαετίας του ’60. Ηταν η εποχή του που ο Μάιλς Ντέιβις, ο Θελόνιους Μονκ και ο Ορνέτ Κόλμαν μεσουρανούσαν στη μουσική σκηνή της αμερικανικής μεγαλούπολης. Το ταλέντο του Μπαρτς σύντομα εκτιμήθηκε από τον εξίσου σπουδαίο Αρτ Μπλάκι, ο οποίος τον ενέταξε στο σχήμα του.

Ο ίδιος πάντως αναγνωρίζει ως μεγαλύτερη επιρροή του τον Τσάρλι Πάρκερ και τον Τζον Κολτρέιν. Στον τελευταίο μάλιστα έχει αφιερώσει και το πιο πρόσφατο άλμπουμ του «Coltrane Rules: Tao of a Music Warrior». «Η επιρροή του Κολτρέιν είναι τεράστια στη μουσική εν γένει, με τρόπο σχεδόν επιστημονικό. Εκείνος προώθησε τη μουσική από άποψη αρμονίας και ήταν ο πρώτος που το έκανε αυτό κυριολεκτικά ύστερα από εκατοντάδες χρόνια», επισημαίνει με θαυμασμό ο Μπαρτς για τον μεγάλο δάσκαλο.

Ακολουθώντας το στυλ του Κολτρέιν, ο Γκάρι Μπαρτς προχώρησε μουσικά κατά τη δεκαετία του ’70 και αργότερα, αξιοποιώντας τη νέα, ηλεκτρική τάση της τζαζ, στην οποία μυήθηκε από τον Μάιλς Ντέιβις.

Επικεφαλής του δικού του σχήματος στο εξής, ο Αμερικανός σαξοφωνίστας εξέδωσε στη διάρκεια των ετών πάνω από 40 προσωπικά άλμπουμ ενώ συμμετείχε και σε περίπου 200 ηχογραφήσεις άλλων. Τι γίνεται όμως με τους σημερινούς νέους τζαζίστες, οι οποίοι δεν ζουν στην εποχή των μουσικών καινοτομιών και των ερμηνευτών-θρύλων του παρελθόντος; Υπάρχει άραγε χώρος για κάτι καινούργιο στη σημερινή τζαζ;

«Χώρος υπάρχει μόνο στο πλαίσιο της μπάντας», απαντάει. Και εξηγεί: «Εννοώ της κανονικής μπάντας, η οποία δουλεύει σκληρά μαζί για τουλάχιστον 2-3 χρόνια. Χρειαζόμαστε περισσότερα τέτοια “αληθινά” σχήματα κι όχι μουσικούς που βρίσκονται ευκαιριακά για να παίξουν μερικά σόου, όπως γίνεται δυστυχώς συνήθως στις μέρες μας. Η μουσική δεν μπορεί να ξεφυτρώσει αν δεν υπάρχει η μπάντα η οποία θα την καλλιεργήσει».

Ο Γκάρι Μπαρτς, πάντως, ασχολείται και με την εκπαίδευση των νέων μουσικών, αφού διδάσκει στο Κονσερβατόριο Ομπερλιν του Οχάιο. «Σκοπός της διδασκαλίας είναι να βοηθήσουμε τους νέους καλλιτέχνες να καταλάβουν την ουσία της μουσικής. Δεν έχει να κάνει με την τζαζ, είναι απλώς μουσική, κι αν μείνεις κολλημένος σε ένα στοιχείο, θα χάσεις τα υπόλοιπα».

Τι άλλο θα δούμε

Το Half Note έχει προγραμματίσει σειρά ζωντανών εμφανίσεων μέχρι τα τέλη του μήνα. Ετσι, μετά τον Γκάρι Μπαρτς στη σκηνή του τζαζ κλαμπ θα εμφανιστούν κατά σειρά ο Στέφανος Κορκολής (20-23/11), η Ελληνίδα soul/funk ντίβα Idra Kayne (25/11), o Γιώργος Κατσαρός (26-27/11) και η Αρλέτα παρέα αρχικά με τον Λάκη Παπαδόπουλο και στη συνέχεια με τον Γιάννη Ζουγανέλη (28-29/11).

​​Οι εμφανίσεις του Γκάρι Μπαρτς θα γίνουν στις 13, 14, 15 και 16/11.