Volkswagen: Από το ζενίθ στο ναδίρ

Του Sebastian Matthes*

Μόλις πριν μερικές μέρες η Volskwagen ήταν αξιοζήλευτη στο χώρο της αυτοκινητοβιομηχανίας. Τον Ιούλιο, η γερμανική εταιρεία ξεπέρασε την Toyota κι έγινε έτσι η μεγαλύτερη κατασκευάστρια εταιρεία αυτοκινήτων. Και μόλις την περασμένη εβδομάδα ξεχώρισε στη Διεθνή Έκθεση Αυτοκινήτου (ΙΑΑ) στη Φρανκφούρτη με τα πολυτελή νέα μοντέλα της.

Όλα αυτά είναι παρελθόν. Πλέον τα ΜΜΕ έχουν κατακλυστεί από την είδηση για τις «πειραγμένες» τιμές στις εκπομπές ρύπων. Χειραγώγηση. Απάτη. Και το χειρότερο όλων, η Γερμανική κυβέρνηση ενδέχεται να γνώριζε όλες αυτές τις δόλιες πρακτικές.

Είμαστε μάρτυρες ενός από τα μεγαλύτερα οικονομικά σκάνδαλα στη γερμανική ιστορία.

Η υπόθεση αυτή είχε σαν συνέπεια όχι μόνο να κλονιστεί η μεγαλύτερη βιομηχανία της χώρας μας -αλλά επιπλέον αμαύρωσε την εικόνα της οικονομίας μας. Αξιοπιστία, φερεγγυότητα-- κάποια από τα βασικά χαρακτηριστικά της αυτοκινητοβιομηχανίας μας - ακούγονται πλέον μη πειστικά στον απόηχο αυτού του σκανδάλου. Όσο και ο Δ/νων σύμβουλος της εταιρείας Martin Winterkorn που μοιάζει προσκολλημένος στη θέση του.

Όλος ο κόσμος χλευάζει -και δικαίως- τον πρώην ισχυρό της αυτοκινητοβιομηχανίας με το hashtag #dieselgate. Από εταιρεία - ναυαρχίδα έγινε απατεώνας - τέτοια εξαπάτηση και κατρακύλα είναι συνήθως χαρακτηριστικό του τραπεζικού τομέα.

Έκπληκτοι εξετάζουμε τα γεγονότα που έρχονται αποσπασματικά στο φως. 11 εκατομμύρια οχήματα είχαν αλλοιωμένο σύστημα, που σημαίνει πως πρέπει να είχε τοποθετηθεί εσκεμμένα ένα σύστημα που θα έκανε την απάτη σε τόσο τεράστια κλίμακα.

Παρόλα αυτά, το σοκ της υπόθεσης αυτής στην αυτοκινητοβιομηχανία ενισχύει απλώς μια τάση που σιγά σιγά κερδίζει έδαφος. Ότι δηλαδή, σε μερικά χρόνια από τώρα, κοιτάζοντας πίσω θα δούμε ότι η γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία μόλις σε αυτό το χρονικό σημείο, εγκατέλειψε την κορυφή.

Οι άνθρωποι στις αγορές της Δύσης αγοράζουν λιγότερα αυτοκίνητα. Πολλές αναδυόμενες χώρες βρίσκονται σε πολύ δύσκολη θέση οικονομικά. Και το αυτοκίνητο χάνει ολοένα την αξία του σαν σύμβολο κοινωνικού στάτους.

Την ίδια στιγμή, εταιρείες όπως η Apple και η Google μπαίνουν στην αγορά. Μάλιστα, μόλις χθες η Apple έκανε γνωστές τις προθέσεις της να μπει στην αγορά νωρίτερα από όσο περιμέναμε.

Εταιρείες με έδρα την Ασία είναι ήδη οι πρωταθλήτριες στην κατασκευή ηλεκτρικών και υβριδικών κινητήρων, εταιρείες όπως η Κινέζικη κατασκευάστρια BYD, ή η Toyota στην Ιαπωνία.

Φυσικά, οι παραδοσιακοί παραγωγοί και διανομείς γελάνε και αστειεύονται με τον επερχόμενο ανταγωνισμό από την Tesla, την Αpple και την Google. Ίσως και οι υπεύθυνοι της Nokia να γελούσαν στην αρχή όταν η Apple παρουσίασε το πρώτο iPhone. Σήμερα που βρίσκονται;

Η Apple έχει δείξει ήδη ότι έχει την ικανότητα να «γυρίσει ανάποδα» τον κόσμο της βιομηχανίας. Είναι πολύ πιθανό ότι θα το ξανακάνουν.

Ίσως σε λίγα χρόνια, κοιτάζοντας πίσω να καταλάβουμε ότι το τωρινό σκάνδαλο της VW δεν χτύπησε απλά τη γερμανική αυτοκινητοβιομηχανία, αλλά επιτάχυνε την πορεία της προς την παρακμή.

*Αυτό το άρθρο δημοσιεύθηκε αρχικά στη HuffPost Germany και μεταφράστηκε στα Ελληνικά από τον Θάνο Καμπύλη.

Aκολούθησε τον Sebastian Matthes στο Twitter
Ο  Sebastian Matthes,  είναι Αρχισυντάκτης στην HuffPost Germany