Νίκος Κουρής

Το Φεστιβάλ Επιδαύρου συνεχίζει να είναι παρόν και να δίνει τη μάχη του σε πολύ αντίξοες συνθήκες. Μια μεγάλη μερίδα του κοινού και το περασμένο διήμερο (Παρασκευή, Σάββατο) έδωσε το «παρών». Η τρίτη φετινή παράσταση των Επιδαυρίων, ο «Αίας» του Σοφοκλή, σε σκηνοθεσία Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου, συγκέντρωσε και στις δύο παραστάσεις περίπου 8.000 θεατές. Μια παράσταση που ξεκίνησε με το ομώνυμο ποίημα του Παντελή Μπουκάλα (με τη συνοδεία λαούτου) και στηρίχθηκε στη μετάφραση του Δ. Ν. Μαρωνίτη και στις ερμηνείες των πολλών καλών ηθοποιών που διαθέτει η συγκεκριμένη παραγωγή (Νίκος Κουρής, Μαρία Πρωτόπαππα, Ελένη Ουζουνίδου, Γιάννος Περλέγκας, Γιάννης Τσορτέκης, Δημήτρης Παπανικολάου κ.ά.).

Θα μπορούσε να πει κανείς ότι είχε μια γήινη προσέγγιση η παράσταση του Βαγγέλη Θεοδωρόπουλου. Τόσο στα σκηνικά και τα κοστούμια (Ελένη Μανωλοπούλου) όσο και στους ήχους των μουσικών οργάνων (μουσική: Νίκος Κυπουργός), αλλά κυρίως στα μουσικά όργανα που συνόδευαν την παράσταση, τα οποία παρέπεμπαν ευθέως σε ακούσματα της ευρύτερης περιοχής των Βαλκανίων και της λαϊκής παράδοσης. Θα μπορούσε να πει κανείς με δυο λόγια ότι ήταν μια παράσταση ικανών συντελεστών.

Δυσκολίες και γκρίνιες

Οι μέρες όμως που προηγήθηκαν της πρεμιέρας της παράστασης «Αίας» χαρακτηρίστηκαν από πληροφορίες και διαδόσεις, που κρατήθηκαν μεν σε χαμηλό τόνο, αλλά έκαναν αρκετό θόρυβο. Κυκλοφόρησαν κάποιες πληροφορίες ότι η παραγωγή δεν είχε πάρει από το Φεστιβάλ Αθηνών τα κονδύλια που είχαν προαποφασιστεί και, σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, ζητήθηκε από τους ηθοποιούς της παράστασης να καλύψουν οι ίδιοι τα έξοδα διαμονής και μετακίνησης για να κατεβούν στην Επίδαυρο!

Επικοινωνήσαμε με το Φεστιβάλ Αθηνών και ζητήσαμε να σχολιάσουν την κατάσταση και το γεγονός. «Εχουν δοθεί κάποια από τα λεφτά για τη συγκεκριμένη παραγωγή και, συνεπώς, όλη αυτή η γκρίνια είναι υπερβολική, ειδικά σε τέτοιες εποχές, που με πολλές δυσκολίες καταβάλλουμε όλοι μας φιλότιμες προσπάθειες. Το βασικό είναι μια τέτοια στιγμή, που προσπαθούμε να κρατήσουμε ζωντανό το Φεστιβάλ, όλοι να ανασκουμπωθούμε. Χρειάζεται αλληλεγγύη, υπομονή και φυσικά τα λεφτά δεν είναι τα ίδια», δηλώθηκε στην «Κ». Και θεωρούν ότι η όποια γκρίνια είναι λίγο άκαιρη. «Αλλωστε τα ζητήματα της διαμονής των ηθοποιών και της μετακίνησής τους λύθηκαν εγκαίρως», προσθέτουν.

Αιμοδότης, τα εισιτήρια

Είναι παγκοίνως γνωστό ότι το Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου δεν έχει πάρει φέτος ούτε ένα ευρώ από τη συμφωνημένη επιχορήγηση. Ο μόνος αιμοδότης της προσπάθειας που γίνεται, τόσο στην Πειραιώς όσο και στην Επίδαυρο (στο αρχαίο θέατρο και στη Μικρή Επίδαυρο), είναι τα έσοδα από τα εισιτήρια που πωλούνται από τις παραστάσεις. Πολλές από τις οποίες, ως γνωστόν, έχουν ακυρωθεί, ενώ σε κάποιες άλλες μειώθηκαν οι μέρες παρουσίασης και ασφαλώς η προπώληση δεν είναι και στις καλύτερες στιγμές της.

Από τα πιο δύσκολα στοιχήματα για το φετινό Φεστιβάλ Αθηνών-Επιδαύρου είναι σίγουρα το δεύτερο σκέλος, η Επίδαυρος. Παρ’ όλα αυτά το Φεστιβάλ Επιδαύρου συνεχίζεται κανονικά (εκτός από την ακύρωση της παράστασης «Νεφέλες», η οποία ματαιώθηκε συνολικά ως παραγωγή και επρόκειτο να παρουσιαστεί στο αργολικό θέατρο στις 14 και 15 Αυγούστου).

Το σίγουρο είναι ότι στις παρούσες συνθήκες η τέχνη είναι στήριγμα, ανακούφιση, ανάγκη.