Τερέζα Στράτας

Για πολλούς συμπολίτες μας το τριήμερο του Αγίου Πνεύματος υπήρξε η ευκαιρία για τα πρώτα μπάνια του καλοκαιριού. Ορισμένοι όμως είχαν ήδη προλάβει να αναβαπτιστούν στα νάματα της μεγάλης λυρικής τέχνης στη συναυλία που η Εθνική Λυρική Σκηνή (ΕΛΣ) αφιέρωσε στην Τερέζα Στράτας, την Πέμπτη 28 Μαΐου στο Θέατρο Ολύμπια, με τις υψιφώνους Μυρτώ Παπαθανασίου και Τσέλια Κοστέα (που αντικατέστησε την ασθενήσασα Αλεξία Βουλγαρίδου) και τον Καναδό τενόρο Αντριου Χατζή, σε διεύθυνση Ηλία Βουδούρη.

Η κατά κόσμον Αναστασία Στρατάκη, Καναδή υψίφωνος ελληνικής καταγωγής που σταδιοδρόμησε κυρίως στη Μητροπολιτική Οπερα της Νέας Υόρκης, γεννήθηκε το 1938 στο Τορόντο, από γονείς Κρητικούς.

Οσοι μπόρεσαν να την παρακολουθήσουν ζωντανά αναπολούν τις καθηλωτικές ερμηνείες της, ενώ οι υπόλοιποι μπορούμε να απολαύσουμε τη σημαντική οπτικοακουστική της παρακαταθήκη. Στη χώρα μας παραδόξως δεν είναι τόσο γνωστή και η συναυλία ήταν αφορμή για να τη γνωρίσουμε καλύτερα. Επιπλέον, σηματοδότησε την αρχή της συνεργασίας της Οπερας του Καναδά με την ΕΛΣ.

Η τιμώμενη δεν μπόρεσε να παρευρεθεί, αλλά πριν από την έναρξη της συναυλίας απηύθυνε βιντεοσκοπημένο χαιρετισμό. Σχεδόν απέφυγε να πει οτιδήποτε για τον εαυτό της, εξέφρασε όμως τον θαυμασμό της για τη Μαρία Κάλλας και προέτρεψε τους νέους καλλιτέχνες να έχουν την έκφραση της αλήθειας ως κύριο οδηγό τους. Τυχεροί όμως όσοι έχουν μέσα τους μια αλήθεια σαν τη δική της, μιας καλλιτέχνιδας που απλώς και μόνο μιλώντας συγκινούσε μέχρι δακρύων, ενώ κάτω από τα στρωτά αγγλικά της διακρινόταν ακόμα το κρητικό γλωσσικό υπόστρωμα.

Οι εντυπωσιακές ερμηνείες

Η Μυρτώ Παπαθανασίου επανέλαβε την πρόσφατη επιτυχία της ως Τραβιάτα με τα εκτεταμένα αποσπάσματα «E strano!.. Sempre libera» και «Parigi, o cara» με τον Αντριου Χατζή, με μια οπωσδήποτε εντυπωσιακή επίδειξη κρατημένων φθόγγων και από τους δύο. Επίσης τραγούδησε το «Stridono lassù» από τους «Παλιάτσους» του Λεονκαβάλο, το «Τραγούδι στη Σελήνη» από τη «Ρούσαλκα» του Ντβόρζακ και το «Amour ranime mon courage» από τον «Ρωμαίο και Ιουλιέτα» του Γκουνό.

Η Τσέλια Κοστέα με την κρυστάλλινη φωνή της τραγούδησε το «Un bel di vedremo» από τη «Μαντάμα Μπατερφλάι» και «Sola, peduta, abbandonata» από τη «Μανόν Λεσκό», και εκτεταμένα αποσπάσματα από την πρώτη πράξη της «Μποέμ» με τον Αντριου Χατζή, όλα του Πουτσίνι, εν μέσω θερμών χειροκροτημάτων.

Ο Καναδός τενόρος τραγούδησε επίσης το «Una furtiva lagrima» από το «Ελιξίριο του έρωτα» του Ντονιτσέτι. Πρόκειται για θαυμάσια και ισχυρή φωνή, που τα τελευταία δύο χρόνια εμφανίζεται σε μικρούς ρόλους στην Οπερα του Καναδά. Ακόμα τραγουδάει πολύ προσεκτικά και δεν μπορούμε να ισχυριστούμε ότι ερμηνεύει, αλλά αφού υπάρχει η φωνή και η διάθεση, θα έρθουν και τα υπόλοιπα. Η απώτερη καταγωγή του είναι από την Περσία, όπου επίσης υπάρχει το όνομα Χατζή.

Εκτός προγράμματος δόθηκε η Πρόποση από την «Τραβιάτα», με τις δύο κυρίες να εναλλάσσονται ή να συντραγουδούν. Στα Ιντερμέδια από τους «Παλιάτσους», τη «Μανόν Λεσκό», την «Καβαλερία Ρουστικάνα», τη Meditation από τη «Θαΐδα» και κάπως λιγότερο στην εισαγωγή από τον «Ρωμαίο και Ιουλιέτα», είχαμε την ευκαιρία να θαμάσουμε τις αμιγώς συμφωνικές επιδόσεις της Ορχήστρας της ΕΛΣ και τις σολιστικές συνεισφορές των κορυφαίων της. Την εκδήλωση προλόγισε η ηθοποιός Μαρία Ναυπλιώτου, υπόδειγμα ελληνικής ομορφιάς και κομψότητος.