Ολα πακέτο για συμφωνία τον Ιούνιο

Της Ελένης Κομίνη/ethnos.gr

Εως τις 26 Ιουνίου εκτιμάται, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, ότι θα επιτευχθεί συνολική συμφωνία τριετούς μεσοπρόθεσμου μεταρρυθμιστικού προγράμματος μεταξύ της ελληνικής κυβέρνησης, των Ευρωπαίων εταίρων της και του ΔNT.

Το μεταρρυθμιστικό πρόγραμμα θα συνοδεύεται από «πακέτο» κεφαλαίων ύψους περί τα 32 δισ. ευρώ, τα οποία είναι ήδη διαθέσιμα από τα προηγούμενα προγράμματα καθώς δεν έχουν εκταμιευτεί και χρησιμοποιηθεί.

Θα προηγηθεί έως το τέλος Απριλίου η συμφωνία για πρόγραμμα-γέφυρα όπως αυτό είχε περιγραφεί στο Eurogroup της 20ής Φεβρουαρίου.

Μετά την ολοκλήρωση της συμφωνίας ξεκινά η πραγματικά κρίσιμη περίοδος, της μετά τον Ιούνιο... εποχής, δηλαδή της υλοποίησης των μεταρρυθμίσεων, είπε ο Ελληνας υπουργός Οικονομικών Γ. Βαρουφάκης εξερχόμενος από τη συνάντησή του με τον πρόεδρο της Αμερικής, Μπαράκ Ομπάμα, στον Λευκό Οίκο.

Ο στόχος αυτός, δηλαδή η αναμόρφωση της Ελλάδας, αποτελεί και το μεγάλο «στοίχημα» της κυβέρνησης, η οποία σύμφωνα με πληροφορίες στο Eurogroup της 24ης Απριλίου, που θα πραγματοποιηθεί στη Ρίγα, θέλει να διαπιστωθεί η πρόοδος των εργασιών της ελληνικής ομάδας με τους Θεσμούς, προκειμένου να εκταμιευθεί μέρος των κεφαλαίων για να καταστεί εφικτή η κάλυψη των υποχρεώσεων της χώρας για τον μήνα Μάιο και στη συνέχεια για τον Ιούνιο. Για το 2μηνο αυτό το Δημόσιο έχει πληρωμές προς το ΔΝΤ περί τα 2,5 δισ. εκ των οποίων τα 774 εκατ. αφορούν πληρωμή στις 12 Μαΐου και τα υπόλοιπα τον Ιούνιο. Επίσης θα χρειαστεί να αναχρηματοδοτήσει 8 δισ. ευρώ εντόκων γραμματίων.

H EKT

Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι τα κεφάλαια αυτά θα μπορούσαν να προέλθουν από τα κέρδη των ομολόγων που έχει αγοράσει η ΕΚΤ από τη δευτερογενή αγορά ύψους 1,9 δισ. ευρώ και εντάσσονται στη συνολική δόση ύψους 7,2 δισ. ευρώ που θα έπαιρνε η Ελλάδα μετά την τελευταία αξιολόγηση του προγράμματος που έληγε τον Δεκέμβριο του 2014. Γι' αυτή την περίπτωση, το Eurogroup θα πρέπει να δώσει το «πράσινο φως» στον επικεφαλής της ΕΚΤ, τον Μάριο Ντράγκι.

Επιπλέον, θα μπορούσε να χρησιμοποιηθεί το 1,2 δισ. ευρώ που είναι στο ευρωπαϊκό ταμείο EFSF και αφορά έσοδα του ελληνικού Ταμείου Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας, τα οποία είχαν αποσταλεί μαζί με τα διαθέσιμα του ΤΧΣ. Πάντως, η εκταμίευση δεν θα αφορά κεφάλαια των ευρωπαϊκών κρατών ή του Διεθνούς Νομισματικού Ταμείου.

Ο επίτροπος Οικονομικών Υποθέσεων Πιερ Μοσκοβισί σε συνέντευξή του την περασμένη Παρασκευή στους «Financial Times» τόνισε ότι «έχουμε δύο συναντήσεις που είναι σημαντικές» και εξήγησε ότι «η συνάντηση που θα γίνει στη Ρίγα στις 24 Απριλίου δεν θα πρέπει να πάει χαμένη». «Πρέπει», συμπλήρωσε ο ίδιος, «να είναι μια χρήσιμη στιγμή στην οποία θα δούμε ισχυρή πρόοδο στην προώθηση των μεταρρυθμίσεων και μετά η επόμενη συνάντηση στις 11 Μαΐου θα πρέπει σίγουρα να είναι αποφασιστική».

Ο ίδιος επέμεινε ότι δεν υπάρχει «σχέδιο Β» σχετικά με έξοδο της Ελλάδας από την Ευρωζώνη και κάλεσε το πολιτικό προσωπικό της χώρας μας να επιταχύνει τις τεχνικές συζητήσεις για τη λίστα των μεταρρυθμίσεων που έχει καταθέσει, οι οποίες αν συμφωνηθούν θα απελευθερώσουν τα εναπομείναντα 7,2 δισ. ευρώ βοήθειας από τους εταίρους της.

Οι συζητήσεις ήδη έχουν ξεκινήσει από χθες, Σάββατο. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο επικεφαλής της ΕΚΤ Μάριο Ντράγκι κατά τη συνάντησή του με τον υπουργό Οικονομικών Γιάνη Βαρουφάκη εξέφρασε τη βούλησή του να συνεισφέρει στην εξεύρεση μακροπρόθεσμης λύσης που θα βοηθήσει την ελληνική οικονομία να περάσει στη φάση της ανάπτυξης, ενώ στο μεσοδιάστημα θα στηρίξει τις ελληνικές τράπεζες με κεφάλαια ρευστότητας.

Στο ίδιο συναινετικό πνεύμα εμφανίστηκε και ο υπουργός Οικονομικών της Γερμανίας Β. Σόιμπλε από τις ΗΠΑ, ο οποίος τόνισε ότι «ποτέ δεν ζητήσαμε από την Ελλάδα να ολοκληρώσει το 100% όσων ζητούνται», πρόσθεσε ο Γερμανός υπουργός.

Με την ολοκλήρωση της συμφωνίας για το τι και πώς θα υλοποιηθεί, έχουν προβλεφθεί, σύμφωνα με πληροφορίες, κεφάλαια ύ ψους 32,5 δισ. ευρώ για τη χώρα, τα οποία δεν αποτελούν νέα χρήματα. Προκύπτουν από τρεις υπάρχουσες πηγές:

  • Τα 7,2 δισ. ευρώ που ήταν η τελευταία δόση της τρόικας που θα εκταμιευόταν μετά την τελευταία αξιολόγηση του προγράμματος που έληγε τον Δεκέμβριο του 2014.
  • Τα 10,3 δισ. ευρώ που απέστειλε το ΤΧΣ στον EFSF και
  • Τα περίπου 15 δισ. ευρώ που μένει να εκταμιεύσει το ΔΝΤ.

Θα αφαιρεθούν
Σημειώνεται ότι εφόσον χρησιμοποιηθεί για τις ανάγκες αποπληρωμής το 1,9 δισ. από τα κέρδη ομολόγων που κατέχει η ΕΚΤ, τότε θα πρέπει να αφαιρεθούν από την πρώτη πηγή, δηλαδή τα 7,2 δισ. Από τις διαπραγματεύσεις θα κριθεί ακόμα εάν απαιτούνται για την ασφάλεια της χώρας επιπλέον κεφάλαια.

Ετσι η κυβέρνηση και οι εταίροι δεν θα επιβαρύνουν το χρέος με νέα δανεικά, αφού το «πακέτο» δεν θα αντιστοιχεί σε νέα κεφάλαια. Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες, η κυβέρνηση θα μπορούσε να σταματήσει τις εκταμιεύσεις εφόσον αρχίσει να αποδίδει το πρόγραμμά της και κρίνει ότι μπορεί να εξυπηρετεί τις υποχρεώσεις της από εσωτερικές πηγές.

Επίσης, σε μικρό διάστημα από την ολοκλήρωση της συμφωνίας και την ψήφισή της από τη Βουλή, θα ξεκινήσει η συζήτηση για την αναδιάρθρωση του ελληνικού χρέους. Πηγές από τις Βρυξέλλες εκτιμούν ότι οι Ευρωπαίοι εταίροι και δανειστές της χώρας είναι πρόθυμοι να προχωρήσουν εφόσον δουν σημάδια ταχείας υλοποίησης του μεταρρυθμιστικού προγράμματος που θα επαναφέρει την ελληνική οικονομία σε ανταγωνιστικά επίπεδα. Τότε, στο τραπέζι θα μπουν η περίοδος χάριτος, η επιμήκυνση και η μείωση των επιτοκίων.

ΣΕ ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ, ΕΡΓΑΣΙΑΚΑ, ΦΠΑ
Tα σημεία σύγκλισης και οι «κόκκινες γραμμές»

Οι εργασίες με το Brussels Group και τους εκπροσώπους της κυβέρνησης ξεκίνησαν ήδη από χθες (Σάββατο). Αιχμή αποτελούν οι ελληνικές «κόκκινες γραμμές» που έχουν προκαλέσει σημεία τριβής και οδήγησαν στην παρατεταμένη διαπραγμάτευση. Η πρώτη προτεραιότητα της κυβέρνησης είναι το Ασφαλιστικό. Να μην κοπούν, δηλαδή, οι συντάξεις. Σε αυτό το θέμα δεν προτίθεται να υποχωρήσει κάτω από οποιεσδήποτε συνθήκες. Γι' αυτό η ελληνική ομάδα που δουλεύει με το Brusells Group έχει ετοιμάσει την παρουσίαση ισοδύναμων μέτρων, τα οποία είναι ποσοτικοποιημένα και με χρονοδιάγραμμα.

Σκοπεύει, επιπλέον, να περιορίσει δραστικά τις πρόωρες και να αποτρέψει τράπεζες και άλλες εταιρείες (δημόσιες και ιδιωτικές) από το να μετακινούν τα διαχρονικά εργασιακά τους κόστη στα ασφαλιστικά ταμεία ενθαρρύνοντας πρόωρες συνταξιοδοτήσεις.

Επιπλέον πληροφορίες αναφέρουν ότι το βάρος θα πέσει στη δημιουργία «κουμπαρά» για τα Ταμεία και τη διοικητική ενοποίησή τους.

Αυτήν τη στιγμή βρίσκεται σε εξέλιξη υπό την εποπτεία του αντιπροέδρου της κυβέρνησης Γ. Δραγασάκη και σε συνεργασία με τον αναπληρωτή υπουργού Κοινωνικών Ασφαλίσεων Δημήτρη Στρατούλη η εκπόνηση μελέτης για τη δημιουργία του «κουμπαρά».

Σύμφωνα με πληροφορίες, τα έσοδα μπορεί να προέλθουν από: την αξιοποίηση της δημόσιας περιουσίας, τη μελλοντική αξιοποίηση των υδρογονανθράκων, τις δημόσιες προμήθειες, τα φορολογικά και άλλες κατηγορίες προστίμων, κέρδη από τυχερά παιχνίδια και από το Ασφαλιστικό Κεφάλαιο Αλληλεγγύης Γενεών (που έχει 3,6 δισ. αλλά μπορεί να σπάσει μετά το 2019).

Στο εργασιακό «μέτωπο», η «κόκκινη γραμμή» είναι οι μαζικές απολύσεις. Η κυβέρνηση θα δεχτεί, σύμφωνα με πληροφορίες, να αυξήσει το όριο απολύσεων που σήμερα είναι κλιμακωτό ανάλογα με τον αριθμό των εργαζομένων.

Στις αποκρατικοποιήσεις θα δεχτεί και την αξιοποίηση και την πώληση, αλλά υπό συγκεκριμένους όρους και με χρονοδιάγραμμα που θα σχετίζεται με την ανάκαμψη της χώρας. Ο ένας όρος είναι ότι θα υπάρχει ελάχιστη τιμή από το ελληνικό Δημόσιο σε μια πώληση και δεν θα ακολουθείται η λογική του πλειστηριασμού υπό την έννοια ότι το αντίτιμο διαμορφώνουν μόνο οι επενδυτές.

Η κυβέρνηση επίσης θα ζητά από τους ενδιαφερόμενους να κάνουν συγκεκριμένες επενδύσεις, καθώς, όπως έχει διατυπωθεί πολλάκις από κυβερνητικά χείλη, επιθυμούν να προσελκύσουν επενδυτές που θα έρθουν στην Ελλάδα για να μείνουν και όχι για... αρπαχτές. Για τον ΦΠΑ, η κυβέρνηση θεωρείται ότι θα δεχτεί την αύξηση του ΦΠΑ σε ορισμένα κοσμοπολίτικα νησιά, αλλά όχι τη γενικευμένη αύξησή του. Ωστόσο, είναι ιδιαίτερα σημαντικό το γεγονός ότι η ελληνική πλευρά, αλλά και το Brussels Group εκτιμούν ότι το βάρος θα πρέπει να δοθεί στους αποτελεσματικούς τρόπους της είσπραξης και όχι στην αύξηση του ΦΠΑ.